۱۳ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۲۴

مرد نظافتچی شکنجه‌گر زندان را کشت/ ماجرای «فندک انگلیسی»

مرد نظافتچی شکنجه‌گر زندان را کشت/ ماجرای «فندک انگلیسی»

کارگردان فیلم «فندک انگلیسی» از داستان فیلم خود با مضمون پایدار نماندن ظلم که آن را در موزه عبرت ایران با محوریت یک شکنجه گر تولید کرده است، سخن گفت.

مصطفی معارف‌وند درباره فیلم کوتاه خود با نام «فندک انگلیسی» که در پنجمین جشنواره فیلم عمار حضور دارد و مضمون اصلی داستان آن گفت: مضمون اصلی داستان فیلم این است که ظلم هیچ گاه پایدار نمی ماند. ظلم در هر شرایطی و در هر مکان و زمانی که رخ بدهد در نهایت پایدار نیست و این فیلم هم اگرچه مقطعی از زمان یعنی رژیم شاهنشاهی و طاغوت را به تصویر کشیده است چون در آن زمان بیشترین ظلم به مردم انجام می شد اما در اصل بدون زمان و مکان است و روایت واقعی ندارد.

این کارگردان فیلم های کوتاه با اشاره به حضور احمد کاوری کارگردان فیلم های سینمایی در اثر خود یادآور شد: فیلمنامه «فندک انگلیسی» توسط احمد کاوری به نگارش درآمد و من با توجه به ویژگی های وی از او خواستم که نقش شکنجه گر این فیلم را هم خودش بازی کند. 

این کارگردان درباره چگونگی شکل گرفتن ایده فیلم توضیح داد: ایده اولیه فیلم از بازدید من از موزه عبرت ایران شکل گرفت و همان جا از احمد کاوری خواستم که فیلمنامه ای با این مضمون که ظلم پایدار نیست به نگارش درآورد و زمانی هم که فیلمنامه نوشته شد احساس کردم کاوری بهترین فردی است که می تواند از عهده نقش برآید.

وی درباره خلاصه داستان این فیلم کوتاه 10 دقیقه ای نیز توضیح داد: این فیلم در 3 روز در لوکیشن موزه عبرت فیلمبرداری شد و در آن یک نظافتچی که سال ها در زندان شاهد شکنجه افراد بی‌گناه است روزی تصمیم می گیرد یکی از ظالم‌ترین این شکنجه‌گرها را نابود کند که با یک ترفند این اتفاق انجام می‌گیرد.

معارف‌وند در پایان با اشاره به مضمون داستان عنوان کرد: این ایده برای یک سینمایی هم مناسب است و هدف من و آقای کاوری ساخت یک فیلم بلند بود اما ترجیح دادیم کار را با یک فیلم کوتاه آغاز کنیم چون ما هر دو خط قرمزها را می شناسیم و می توانیم در کنار هم کار کنیم.  

فیلم «فندک انگلیسی» به بخش فیلم داستانی جشنواره فیلم عمار راه یافته است.

در این فیلم سپهر کشن فلاح مسئول جلوه های ویژه، رضا اصغری مشاور تولید و علی آقایی فیلمبرداری را بر عهده داشته است.

 

کد خبر 2453181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha